بیکرانگی

وبلاگ دکتر وحید سهرابی فر

بیکرانگی

وبلاگ دکتر وحید سهرابی فر

سلام
* این وبلاگ دریچه ای است به جهانی که من در آن زندگی می کنم، یعنی جهان افکارم. بنابراین هر بحثی که در آن مطرح می شود، به مانند یک فرایند در حال تکامل است و در روندی که طی می کند ممکن است دچار تغییر و تحول شود.
* حضور شما در این جهان و اشتراک افکار و نزدیک کردن افق های نگاه به یکدیگر، از عمده ترین دلایل ایجاد این وبلاگ است.
* "سرگشته" و "بیکرانگی" دو واژه ای هستند که در ذهن من جایگاه خاصی دارند، و از وبلاگ قبلی ام با من همراه بوده اند.
وحید سهرابی فر

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ارزش های بنیادین و نحوه معیشت

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ب.ظ


انسان ها در پس باورهای خود که در مورد آنها به بحث و گفتگو می پردازند، ارزش هایی بنیادین دارند که معمولا سخنی از آنها گفته نمی شود. بسیاری از اوقات، بحث ها در سطح ظاهری انجام می شود و به آن ارزش های بنیادین نمی رسد.  به طور مثال ممکن است بحثی میان دو نفر در مورد نحوه پوشش افراد در جامعه شکل بگیرد و فرد نخست مدعی آن باشد که باید در جامعه نحوه خاصی از پوشش وجود داشته باشد و همه از آن تبعیت کنند، در حالیکه فرد دیگر معتقد است نباید چنین قانون عامی وجود داشته باشد. این دو نفر ممکن است ساعت ها با یکدیگر به بحث بپردازند و برای مدعای خود دلایل مختلفی ذکر کنند و سرانجام به نظر مشترک نرسند. این تفاوت نظر از آن رو است که در بن اندیشه های فرد نخست، ارزشی وجود دارد که با ارزش های موجود در بن اندیشه های فرد دیگر متفاوت است. برای فرد نخست حفظ انسجام اجتماعی و تبعیت از آموزه های دینی دارای اولیت است و ارزش مهمتر محسوب می شود در حالیکه برای فرد دوم آزادی های فردی و اختیار عمل برای اشخاص، ارزش مهمتری محسوب می شود.

اگرچه همه انسان ها بر اساس مشترکاتی که دارند، کم و بیش دارای ارزش های بنیادین مشابه هستند اما شکل گیری پاره ای از ارزش ها و نیز اولویت بندی ارزش های بنیادین، تابعی از نحوه معیشت و محیط زندگی افراد است. فردی که در شرایط نابسامان امنیتی قرار گرفته است، مهمترین ارزش بنیادین او امنیت خواهد بود و هر امری که با این ارزش بنیادین در تعارض باشد را بر نخواهد تافت. فردی که در محیطی عاری از آزادی رشد کرده باشد، همواره بر آزادی انسان ها تاکید خواهد داشت واین مسئله برای او ارزش بنیادین راجح خواهد بود.

با توجه به مطلب فوق، اگرچه نمی توان از همه انسان ها خواست که ارزش های بنیادین یکسانی داشته باشند و در نتیجه تفکر و باورهای یکسانی داشته باشند ولی توجه به تفاوت در اندیشه و نیز التفات به منشاء آن می تواند به ما کمک کند تا به اندیشه دیگران احترام بگذاریم و زمینه ساز همزیستی مسالمت آمیزی را فراهم آوریم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۴/۱۸
  • ۱۱۲۰ نمایش
  • وحید سهرابی فر

نحوه معیشت

همزیستی

ارزش های بنیادین

گفتگو

نظرات (۳)

سلام
 ی سؤال اگه این طور باشه که شما میگید پس چرا تو کشورایی که محدودیتی در پوشش ندارند وبا هرنوع پوششی هم از امنیت برخوردارند زنان به حجاب اقبال نشان میدهند؟  بعد این هم زیستی مسالمت آمیز شما به هر قیمتی است یا احتمالا چارچوب ومبناهایی هم داره ؟ البته غیر از درک متقابل که این هم اصطلاحی بحث برانگیزه!
پاسخ:

با سلام و ادب

سوال نخست شما نیازمند بررسی دقیقی است ولی جوابی که بدون تحقیق و بررسی به نظر میرسه اینه که اولا باید میزان افرادی که در غرب به حجاب اقبال نشون میدن رو ببینیم چقدر هست و ثانیا ممکن است چنین اقبالی به جهت نیاز به معنویت باشد (که در جامعه مدرن بیشتر احساس می شود) و فرد در چنین جوامعی به مظاهر معنویت علاقه نشون میده.

در مورد مبنای همزیستی، مطلبی در همین وبلاگ ارائه شده:  http://sohrabifar.blog.ir/post/different%20but%20similar
درک متقابل اگرچه به صورت کامل دشوار یا ناممکن است ولی تلاش برای نزدیک کردن جهان های افراد به یکدیگر و فهم یکدیگر، به ما کمک می کنه که حتی اگر به درک کامل نرسیدیم، تحملمان نسبت به یکدیگر بیشتر شود.
سلام استاد گرامی
شما از طریق متن انگلیسی ما را به وبلاگتون راهنمایی کردید امیدوارم بتونم از دنیای افکار شما بهره ببرم من هم وبلاگی دارم که خاطراتم را با دانش اموزانم در مدرسه مینویسم و به راهنمایی و نظر همنوعان خصوصا شما که از ما عالمتر و با تجربه ترین نیاز دارم . هر چند مطالب وبلاگم از نظر علمی قابل مقایسه با مطالب شما نیست اما دریچه ایست به دنیای واقعی زندگی من با دانش اموزانم در مدرسه که برداشتهای متفاوتی میشه از این اتفاقات و خاطرات نمود. منتظر حضور سبزتان هستم.
پاسخ:
با سلام و ادب

وبلاگ شما رو دیدم. وبلاگ جالبی بود و اینکه این خاطرات رو ثبت می کند، نکته مثبت کار شماست. این خاطرات ارزش خودشون رو بعد از گذشت چند سال به خوبی نشون میدن.

موفق باشید
  • محمد شهریاری
  • باسلام و ادب
    حضور استاد گرامی انصافا دلنوشته های زیبای بود که به دل نشت .خیلی از مطالب مثل ارزش های بنیادین ،خدای صامت،کجای جهان علم هستیم،متفاوت اما شبیه ،هنر زندگی و....راخواندم ولذت بردم وبه نظر بنده جامعه ما به چنین نوشته های نیاز دارد
    به قول شیللر«با مردم زمانه معاشر باش ،ولی مانند انان مباش برای معاصرین خود مطالبی بنویس  که به ان محتاجند،نه مطالبی که می پسندند»
    پاسخ:
    با سلام و ادب

    نظر لطف شماست. ان شالله که نوشته ها مفید باشند.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی